tiistai 11. syyskuuta 2012

Vihriää perussukkaa

Kuun alussa aloittelin punertavasta langasta lasten koon sukkia. Tarkoituksena oli, että ne olisivat olleet ensimmäiset sukat Sukkasatoon. Toinen sukka valmistui ja sitten tuli tilausta vihreille perussukille seiskaveikasta. Sain siis tilaisuuden ostaa uutta lime-vihreää seiskaveikan raitalankaa! Harmittelin aiemmin, että tuo herkullinen lime-vihreä väri on sitä paksua seiskaveikkaa, eikä esim. Nallea, koska harvemmin neulon sukkia niin paksusta langasta kuin tuo 7 veljestä on.

Nämä sukat valmistuivat nopeasti viikonlopun Vantaan reissun ansiosta. Olimme siis turisteeraamassa SPL:n suojelumestaruuskisoissa. Automatkoilla oli hyvää aikaa tikuttaa, kun ei tarvinnut itse ajaa :)

 
Nämä siis aikuisen perussukat ristiin vahvistetulla kantapäällä. Lankana lime-vihreä Novita 7 veljestä raita :)

keskiviikko 5. syyskuuta 2012

Syksyisen synkkää sukkaa...

Pikkumies "tilasi" tuossa taannoin itselleen samanlaiset sukat, jotka tein tilauksesta aikuiselle. Sukat tuli aloitettua jo aikapäiviä sitten, mutta valmistuivat nyt vasta, koska välissä tein nuo kahden edellisen postauksen sukat...

Näissä sukissa siis lankana sinivihreä Novitan Tico tico ja tummanvihreä Austermann Step.


Pakko sanoa, että väri ei näissä sukissa ole mielestäni se kaikkein inspiroivin... Itse en hirveästi sinisestä välitä ja tuo vihreäkin on niin hirveän tummaa ja synkkää, ja kun samaa väriä ja mallia piti tehdä siis jo toiset sukat niin... :/ Mutta sitä tehdään, mitä tilataan!

Seuraavaksi onkin sitten tulossa taas vähän iloisempaa sävyä ;) Nyt puikoilla siis ensimmäiset Sukkasato-sukat... :)

lauantai 1. syyskuuta 2012

Palmikkosukat

Tilaustyönä tein toiset violetit palmikkosukat, isompana kokona vaan kuin aiemmin. Lankana jotain vanhaa violettia Novitan Nallea, jota paikallisesta krääsäkaupasta löytyi kuitenkin edelleen. Ohje Drops Designilta.


Näitä sukkia tikuttaessani huomasin, että on se vaan paljon helpompaa tehdä palmikonkierrot ilman apupuikkoa, kun neuloo vähän löysempää. Varsinainen ahaa-elämys siis... :) Olen opetellut nyt neulomaan vähän löysempää (vähän pienemmillä puikoilla tietysti, ettei ole lopputuloskin löysä), bambupuikoilla ihan pakostikin, koska bambuilla silmukat liukuu aika paljon kehnommin kuin metallisilla puikoilla. Nyt en noita palmikonkiertojakaan kuitenkaan vääntänyt hampaat irvessä, kuten joskus aiemmin olen tehnyt... eikä tarvinnut pelätä puikkojen katkeamistakaan.

Pikkumiehen 2-lankasukat on nyt työn alla, jos niiden jälkeen sitten pääsisi käsiksi Sukkasatoon...

perjantai 24. elokuuta 2012

Hyvä tahti päällä :)

Kun inspiraatiota löytyy, niin mikäs siinä sitten, sen kun tikuttaa vaan :)

Viimeisimpänä ovat valmistuneet tilaustyönä tehdyt siksak- tai Olga-sukat Novitan Nalle Kukkaketo anemonesta. Sukissa on ehkä hiukkasen kapea varsi, varsinkin kun varsi on myös kohtalaisen pitkä... Mutta kattellaan, ja jos ei tilaajan kinttuun sovi, niin sitten tehdään uudet. Ja koska jonkinsorttisesti kammoan pelkkää perussukan tikutusta, tein sitten tietysti siksak-kuvion myös jalkaterän päälle... :)



Seuraavana tulossa palmikkosukkaa tilauksesta... ;)

maanantai 20. elokuuta 2012

Tilaussukkia...

Jotain sentään valmistuukin. Kahdet tilaustyösukat odottavat toimitusta uusille omistajilleen :) Toiset ovat vaaleansävyiset 2-lankasukat Novitan Nallesta. Väreinä luonnonvalkoinen Aloevera ja pinkin kirjava Kukkaketo Kirsikkapuu. Pystyraitaa ja vahvistettu tiimalasikantapää, muuten ihan perussukat.


Toiset ovat puolestaan tummemmansävyiset 2-lankasukat sinivihreästä Novitan Tico ticosta ja tummanvihreästä Austermann Stepistä. Samaa pystyraitamallia tiimalasikantapäällä kuin nuo toisetkin.


Seuraavana ohjelmistossa tilauksesta punakirjavat Olga-sukat sekä violetit palmikkosukat. Pikkumiehen yllä olevan kuvan mukaiset sinivihreät 2-lankasukat ovat myös työn alla.

Ilmoittauduin myös sukkasatoon, joka alkaa 1.9.2012. Sukkasatoon kelpuutetaan vain tekeleet, jotka on aloitettu 1.9. tai sen jälkeen. Onhan tässä kuitenkin vielä aikaa tikuttaa mainittuja tilauksia valmiiksi ennen kyseistä päivää... :)

perjantai 20. heinäkuuta 2012

Ja vaihteeksi taas sukkia!

Filona sukkalangasta on ollut jo aika pitkään tekeillä Suloisimmat sukat -kirjan ohjeella naisten sukat. Koko on suunnilleen 38-39, joten jos joku tarvitsee, niin rahalla saa ;)




Tallinnan reissulle matkatekemisiksi otin kolmosen puikot ja Novitan Nalle-lankaa (Kukkaketo Anemone). Yksi sukka auto- ja laivamatkoilla valmistuikin, toinen sukka sitten kotiuduttua. Tällä kertaa melkein vaan perussukat. Jalkaterässä menee tuskin havaittavat vinoraidat peilikuvina toisessa sukassa toiseen suuntaan ja toisessa toiseen suuntaan. Koko sukissa 40-41, ja joutavat pois nämäkin...




Kahdesta erivärisestä Nalle-langasta (luonnonvalkoinen Aloevera ja Kukkaketo Kirsikkapuu) tekaisin sitten meidän pikkuneidille ensi talveksi sukat. Alun perin näistä piti tulla aikuisten sukat, mutta tehtyäni ensimmäisen sukan varren melkein valmiiksi, huomasin, että tikutin näitä 2,5 mm puikoilla kolmosen sijasta. Eli vähän on ahtaat aikuisen jalkaan, varsinkin kun tuo malli ei edes jousta niin paljon kuin perussukka. Tuli sitten neidille melkein polvisukat... Seuraava sukkatekele tuleekin olemaan aikuisten kokoa samoista langoista samaa väriä ja mallia kolmosen puikoilla ja ehkä muutamalla lisäsilmukalla varustettuna.

Kierrätystä edelleen

Kierrätysvirkkaus jatkuu... Jakkaranpäällisiä valmistui (itse asiassa jo ajat sitten) vielä yksi lisää, tällä kertaa vihreän sävyinen. Jakkarassa on istuimessä soikea aukko, josta sen saa kätevästi nostettua, joten päällinen piti varustaa myös aukolla. Tämä jakkaranpäällinen on ainakin osaksi vanhaa pöytäliinaa... :)





Pari nukkumiseen tarkoitettua, mutta meidän makuun liian isoa tyynyä, on lojunut nurkissa jo pitkään. Ja koska valmiiksi leikattua matonkudetta riitti edelleen, virkkasin molempiin tyynyihin päälliset. Nyt tyynyt lojuvat komeron sijasta meidän olohuoneessa...

Tyynynpäälliset valmistuivat ihan vaan virkkaamalla suorakaiteen mallista mattoa, jonka kietaisin tyynyn ympärille ja virkkasin reunat kiinni. Yhden sivun kiinnitin eri tavalla, jotta sen saa tarvittaessa auki ja päällisen pois rikkomatta sitä.

Sini- ja punasävyinen tyyny yhdeltä puolelta...

... ja toiselta puolelta.